Ashikin Abd Rahman
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

hello peeps ! welcome to superb blog.enjoy while you reading...thank you so much..love u olls!! :D


Princess!



Credits!

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: SitiSyuhadah
Re-Edited By: siti nor ashikin
Others: ? ? ?


The Miracle




Assalammualaikum...

dah tengok klip video kat atas tu???
klip ni ekin ambil dari salah satu cerita drama Korea...siapa yang minat/ obses dengan Korea..mesti tahu cerita nie..Tajuknya Doctor Stranger...okay biar ekin cerita sedikit sebanyak pasal cerita nie..cerita nie mengisahkan keluarga Doctor (hero) ni kene sabotaj dengan pihak atasan. hanya kerana kepentingan darjat/jawatan semata-mata. Nak tahu lebih sila tonton sendiri ye..berbaloi...
okay Highlight kat sini bukan tu..tapi the he act as a Doctor is Miracle...sebab tak ramai Doctor yang sanggup buat macam ni..sapa yang tengok babak ni..mesti tersentuh...bagaimana bersungguhnya dia menyelamatkan anak kecil tu..walaupun beribu yang menghalang..Subhanallah sungguh ajaib...

Heart Deformities

okay ekin dah sediakan link yang korang boleh baca..
kira-kira 1 dalam 100 kelahiran bayi akan menghidapi kecacatan jantung...dan ia dipanggil sebagai
kecacatan jantung kongenital (CHD)..
terdapat 5 jenis kecacatan jantung yang biasa dialami..

  1. Kecacatan septal ventrikular (Jantung Berlubang)
  2. Transposisi pembuluh besar (peredaran darang yang biasanya dari jantung dipam ke seluruh badan, sistemnya menjadi terbalik)
  3. Coarctation aorta (salur darah utama tersumbat/mengecil)
  4. Tetralogi Fallot daripada ( terdiri daripada 4 kecacatan: kecacatan septal ventrikular, Salaur darah utama tersumbat, Dinding ventrikal kanan menjadi tebal dan anjakan arteri kearah ventrikal kanan)
  5. Hypoplastic sindrom jantung kiri. (Jantung sebelah kiri tidak berfungsi dengan baik)

  • Kecacatan Septal Ventrikula
Kecacatan septal ventrikular kecacatan jantung kongenital yang paling biasa berlaku. Kejadian ini adalah kira-kira satu dalam setiap 344 kelahiran.

Ventrikel adalah dua kamar pengepaman rendah hati. Kecacatan septal ventrikular bermakna terdapat lubang pada dinding antara ventrikel. Lubang ini membolehkan beroksigen dan terdeoksigen campuran darah.

Pada kanak-kanak dengan keadaan ini, jantung perlu bekerja lebih keras dari biasa, dan boleh membesarkan. Gejala termasuk sesak nafas, makan kesukaran, meningkatkan kadar jantung dan kegagalan untuk berkembang pada kadar yang dijangkakan. Bergantung kepada keadaan, kanak-kanak mungkin mengalami kegagalan jantung kongestif dan mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat radang paru-paru.

Rawatan
Rawatan untuk kecacatan septal ventrikular bergantung kepada keterukan kecacatan itu. Jika lubang kecil, ia boleh sembuh dengan sendirinya dengan masa, dan tiada rawatan - selain daripada pemantauan yang teliti - diperlukan. Kecacatan yang besar dan dengan tanda-tanda di peringkat awal, mungkin memerlukan pembedahan jantung terbuka. Menutup lubang (biasanya dengan 'patch') membenarkan darah untuk mengedarkan secara normal, melegakan tekanan pada jantung. Dalam beberapa kes, biasanya pada kanak-kanak yang lebih tua apabila lubang itu tidak ditutup dan masih menyebabkan tekanan pada jantung, prosedur kateter boleh dibuat dan kecacatan itu ditutup dengan alat implan.

  • Transposisi pembuluh besar 
Insiden transposisi pembuluh besar berlaku kira-kira satu dalam setiap 2,000 kelahiran.

Biasanya, darah dari ventrikel kanan jantung diambil ke paru-paru oleh arteri pulmonari. Darah dari ventrikel kiri diambil untuk badan dengan aorta (arteri utama badan).

Transposisi pembuluh besar ertinya keadaan ini diterbalikkan, dengan arteri pulmonari melekat pada ventrikel kiri dan aorta ke kanan. Darah beroksigen dipam ke paru-paru dan bukannya seluruh badan.

Kecacatan ini boleh membawa maut pada minggu-minggu awal kehidupan jika tidak dirawat. Sesetengah bayi bertahan lebih lama jika terdapat satu lubang dalam partition antara kamar atas atau lebih rendah hati, membolehkan darah bercampur. Gejala utama transposisi pembuluh besar adalah sianosis, pewarna biru untuk kulit yang disebabkan oleh kekurangan oksigen.

Rawatan
Rawatan untuk transposisi pembuluh besar melibatkan prosedur yang dikenali sebagai belon septostomy. Ini mungkin perlu dilakukan untuk membesarkan pembukaan kecil di antara atrium yang biasanya hadir pada masa kelahiran, supaya darah lebih oksigen boleh mencapai badan. Pembedahan seterusnya akan diadakan, biasanya dalam dua minggu pertama kehidupan, untuk menyambung semula arteri normal.


  • Coarctation aorta
Insiden coarctation aorta berlaku kira-kira satu dalam setiap 2,000 kelahiran. Aorta adalah arteri utama badan, dan 'coarctation' bermaksud ia mengecil atau mencubit, biasanya di bahagian dada atas. Ini bermakna tekanan darah dalam badan yang lebih rendah adalah lebih rendah daripada biasa.

Keadaan ini sering membawa kepada gejala-gejala yang serius pada minggu-minggu awal kehidupan. Gejala biasanya berlaku pada minggu pertama kehidupan dan termasuk sesak nafas dan kesukaran bernafas, dan boleh termasuk keruntuhan.

Kurang biasa, masalah ini tidak boleh didiagnosis pada peringkat awal dan boleh ditemui jauh di kemudian hari semasa penyiasatan untuk tekanan darah tinggi.

Rawatan
Pembedahan akan diperlukan untuk merawat coarctation aorta jika keadaan ini teruk dan menyebabkan gejala di peringkat awal awal. Pada kanak-kanak yang lebih tua, bahagian mengecil kadang-kadang boleh diregangkan terbuka dengan belon khas atau 'stent'.


  • Tetralogi Fallot 
Insiden Tetralogi Fallot  berlaku kira-kira satu dalam setiap 2,000 kelahiran.
Apabila kanak-kanak mempunyai Tetralogi Fallot daripada, hati mereka dipengaruhi oleh empat kecacatan utama:
A kecacatan septal ventrikular
Penyumbatan aliran darah keluar dari ventrikel kanan
Penebalan dinding ventrikel kanan
Anjakan aorta ke arah ventrikel kanan.
Keempat-empat kecacatan membolehkan darah beroksigen dan terdeoksigen bercampur di dalam hati. Gejala utama adalah sianosis (warna biru) yang berkembang pada minggu-minggu awal atau bulan hidup.

Rawatan
Rawatan untuk Tetralogi Fallot daripada memerlukan pembedahan untuk menutup kecacatan septal dan membuang halangan kepada aliran darah keluar dari ventrikel kanan. Sesetengah bayi dengan gejala yang teruk dalam kehidupan awal mungkin mempunyai operasi 'pirau' awal, yang meningkatkan aliran darah ke paru-paru dan melegakan sianosis, tetapi tidak membetulkan kecacatan asas.


  • Hypoplastic sindrom jantung kiri.
Insiden hypoplastic sindrom jantung kiri di Victoria adalah kira-kira satu dalam setiap 4,000 kelahiran. Dalam keadaan ini, sebelah kiri keseluruhan jantung, termasuk injap dan saluran darah, adalah mundur. Tanpa rawatan segera, bayi itu mungkin mati dalam masa beberapa hari atau minggu kelahiran. Gejala termasuk kulit kelabu dan sesak nafas yang teruk.

Rawatan
Hypoplastic sindrom jantung kiri akan memerlukan pembedahan. Teknik-teknik yang terlibat termasuk operasi 'Norwood', yang membolehkan ventrikel kanan untuk menjadi kebuk pengepaman yang membekalkan badan dan paru-paru. Pembedahan adalah sukar dan melibatkan risiko yang tinggi. Sekurang-kurangnya dua operasi lagi di awal kanak-kanak akan diperlukan untuk mencapai fungsi jantung normal.
          ini antara kecacatan yang biasa dialami..ekin ada sediakan link..boleh baca kat website tu.
          nak lebih penerangan detail boleh terus jumpa doctor..mereka lebih layak untuk menerangkan.
          so jagalah kesihatan masing-masing ye..terutama ibu yang mengandung..
          awak bukan je kene jaga nyawa awak tapi nyawa baby...
          jauhkan makanan yang tinggi kandungan garam, kolestrol, alkohol..
          so keep safe okay..
          kalau ekin nak kongsi info lagi nanti ekin update ye..
          assalammualaikum